روانشناسی
سید تیمور سیدی اصل؛ علیرضا نظری انامق؛ الهام صادقی؛ شهرام جعفرزاده؛ مهدی بدلی
چکیده
این تحقیق به بررسی رابطه بین بازی های ویدیویی و مهارت های شناختی از جمله تفکر انتقادی و تفکر خلاق می پردازد. این مطالعه از نوع تحلیلی و مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل میدهند. نمونه ای متشکل از 105 دانش آموز که 54 نفر دختر و 51 نفر پسر بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی رابطه بین بازی های ویدیویی و مهارت های شناختی از جمله تفکر انتقادی و تفکر خلاق می پردازد. این مطالعه از نوع تحلیلی و مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل میدهند. نمونه ای متشکل از 105 دانش آموز که 54 نفر دختر و 51 نفر پسر بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آنها دو پرسشنامه، یعنی آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST) و آزمون تفکر انتقادی (CT) را پر کردند. برای انجام تجزیه و تحلیل، شرکتکنندگان بر اساس تعداد ساعتهایی که هر روز برای انجام بازیهای ویدیویی صرف میکردند به چهار گروه تقسیم شدند، یعنی بدون بازی، کمتر از 1 ساعت، بین 1-2 ساعت و بیش از 2 ساعت بازی، و چهار گروه بر اساس تعداد سالهایی که بازیهای ویدیویی انجام دادهاند، یعنی بدون بازی، کمتر از یک سال، 1-2 سال و بیش از 2 سال. نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه تفاوت معناداری را در خلاقیت بین چهار گروه بر اساس ساعتهای صرف شده برای بازی و تعداد سالهایی که آزمودنیها به بازیهای ویدیویی پرداختهاند، نشان داد (05/0P<). تفاوت بین چهار گروه از نظر تفکر انتقادی نیز معنی دار بود (05/0>P). یافتهها حاکی از آن است که افرادی که روزانه تا دو ساعت را به بازیهای ویدیویی میگذرانند، نسبت به افراد غیربازیکننده، خلاقیت و تفکر انتقادی بالاتری دارند.